Data Simkaarten & Mobiel Internet
online[@]xipoconnect.nl
Data Simkaarten & Mobiel Internet

Geen internetverbinding met mijn MiFi: wat nu?

Geen internetverbinding met mijn MiFi: wat nu?

Het kan gebeuren dat er geen internetverbinding tot stand komt wanneer je een MiFi router gebruikt. Dit kan diverse oorzaken hebben. Wij weten uit ervaring dat onze internet simkaarten zelf het altijd prima doen. Het missen van internetverbindingen heeft dus vrijwel altijd te maken met instellingen, het apparaat of het bereik in combinatie met de locatie. De meest voorkomende issues zullen wij  op deze pagina stap-voor-stap met je doornemen + tevens direct mogelijke oplossingen hierbij beschrijven.

Kort samengevat controleer je als eerste de volgende punten:

  1. Is je MiFi router correct verbonden met het apparaat waarmee je internet wilt?
    Kijk of je telefoon, tablet of laptop wel verbonden is met het WiFi netwerk van je MiFi router.

  2. Is de APN goed ingesteld op de MiFi router?
    Zie hier meer over onze APN instellen.

  3. Heb je voldoende data?
    Op het moment dat de databundel van de data simkaart die in de MiFi zit op is, zal de internet ontvangst niet meer worden omgezet in een Wi-Fi netwerk. Je ziet wel dat je WiFi verbinding hebt met je apparaat, wat betekent dat je goed bent verbonden met je MiFi router. Echter is er geen data om te serveren. Controleer dit eerst!

Andere mogelijke oorzaken zijn beperkte dekking in bepaalde gebieden en het missen van de juiste frequentiebanden door je MiFi router. Hieronder geven we een toelichting op de verschillende oorzaken inclusief mogelijke oplossingen.

Uitgebreide informatie & extra oplossingen

Hieronder geven we toelichting op alle hierboven genoemde punten, inclusief mogelijke oplossingen. Klik op een van de punten om er direct heen te springen en er over te lezen:

Apparaat niet verbonden met WiFi-netwerk van de MiFi router

Controleer of je met je apparaat verbonden bent met de router. Hoe doe je dit precies?
  1. Ga naar je WiFi connecties van je telefoon, laptop of tablet.
  2. Controleer met welk WiFi netwerk je apparaat verbonden is.
  3. Zoek de naam van je MiFi router op (dit staat vaak aan de binnenkant van de MiFi router bij de batterij en op de verpakking)
Als je ziet dat jouw apparaat verbonden is met de naam van je MiFi router, gaat het goed. Zo niet, dan is dit de oorzaak dat er geen verbinding is. Connect je apparaat met je MiFi router. Op deze pagina hebben wij dit uitgebreid beschreven: https://xipoconnect.nl/mifi-router-verbinden-met-apparaat/

Onjuiste APN / Dataroaming instellingen

In veel gevallen staat de APN niet correct ingesteld. Bij de aankoop van een van onze simkaarten of een MiFi router, ontvang je altijd een uitgebreide omschrijving hoe je de APN moet instellen. Een veelgemaakte fout is dat mensen hun APN instellen in hun telefoon, in plaats van in de MiFi router.

Mogelijke Oplossing
Wil je je APN instellen of controleren of alles goed staat ingesteld? Volg dan dit uitgebreide stappenplan: https://xipoconnect.nl/internet-in-buitenland/#apn

Algemene informatie over de XIPO CONNECT APN instellingen:
APN: webinternet
Gebruikersnaam: leeg laten (niets invullen)
Wachtwoord: leeg laten (niets invullen)
Profielnaam: XIPO CONNECT (of vul in wat je zelf wilt; dit maakt niet uit voor de werking van de simkaart)

Zorg er tenslotte voor dat dataroaming aan staat op je router. Vaak staat dit automatisch aan, maar controleer dit wel. Zie voor meer informatie: https://xipoconnect.nl/internet-in-buitenland/#roaming

Data is op (data van simkaart is verbruikt)

Op het moment dat de databundel van de simkaart op is, zal de internet ontvangst niet meer worden omgezet in een WiFi netwerk. Je apparaat geeft WEL aan dat het correct verbonden is met de MiFi router. Je ziet dus gewoon de WiFi streepjes met volledig bereik. Dit is het bereik naar de MiFi router zelf.
Je apparaat is dus goed verbonden, alleen de MiFi heeft geen internet input doordat je data op is.

Oplossing:
Nieuwe data toevoegen. Op deze pagina wordt dit duidelijk uitgelegd. Hieronder zie je ook een kort stappenplan:

  1. Ga naar login.xipoconnect.nl en log in met je account.
  2. Klik op ‘Prepaid’ en vervolgens ‘SIMs’.
  3. Kies je simkaart en klik op de blauwe knop ‘Refill’.
  4. Kies je bundel en volg de betaalinstructies.

Tip: Je kunt altijd automatisch opwaarderen inschakelen. Dit kan in verband met veiligheidsredenen alleen met een creditcard. Koppel je creditcard en je zult nooit meer zonder data komen te zitten. Je krijgt altijd notificaties als je data bijna op is en zodra het wordt opgewaardeerd.

Beperkte dekking

In onbewoonde gebieden kan het voorkomen dat de dekking minimaal is. Hetzelfde geldt voor een omgeving met veel stoorzenders of dikke muren.
Probeer de MiFi eens buiten of op een andere plek. Mocht hij het dan wel doen, dan kunnen wij concluderen dat het aan de ontvangst ligt van de desbetreffende plek.

Mogelijke oplossing:
Bij het gebruik van onze internationale simkaarten zou je eventueel handmatig kunnen schakelen tussen de netwerken. In de meeste landen hebben wij meer dan 1 provider verbonden op onze data simkaarten. Dit betekent dat je manueel zou kunnen schakelen tussen welke netwerkprovider je zou willen gebruiken. Dit staat normaliter op “automatisch”, wat 9 van de 10 keer gewoon prima is. Wil je het testen of het andere mobiele netwerk het wel doet? Ga dan naar de netwerkinstellingen op je apparaat en maak hier je handmatige keuze. Natuurlijk schakel je wel eerst “automatisch” uit en stel je je apparaat in op “handmatig kiezen”.

Router heeft niet de benodigde frequentiebanden

Velen weten het niet, maar in de wereld van mobiele netwerken zijn er verschillende frequenties waarmee signalen worden verzonden. Deze mobiele frequenties worden “Frequentiebanden” genoemd. In verschillende werelddelen kan er een andere “ Frequency Band” worden gebruikt.
Een frequentieband voor mobiele netwerken is een specifiek bereik van frequenties dat wordt gebruikt voor draadloze communicatie tussen mobiele apparaten, voor zowel spraak als data diensten. Elke frequentieband heeft zijn eigen voordelen en eigenschappen zoals bereik en capaciteit. Deze frequentiebanden worden door de overheid toegewezen aan mobiele netwerkproviders.

De hardware / apparaten die je kunt kopen in de desbetreffende regio’s zijn hier ook altijd op afgestemd. Zo kun je een Huawei router die je in Europa koopt, vaak niet gebruiken in de Verenigde Staten en Canada. Daarnaast kun je een iPhone die je in Amerika koopt ook niet ideaal gebruiken in Nederland. Ja, de apparaten zullen het grotendeels doen, maar verbindingen kunnen wegvallen of er kan zelfs helemaal geen verbinding tot stand komen. Controleer dus of jouw apparaat wel de frequentiebands ondersteunt van de locatie waar jij verblijft. Hieronder geef ik direct een gemakkelijk overzicht van alle banden wereldwijd.

Mogelijke oplossing:
Er zijn bijna geen MiFi routers te koop die ALLE FREQUENCY BANDS ondersteunen. Om deze reden hebben wij samen met Alcatel een unieke printplaat ontwikkeld en een speciale aangepaste productielijn gedraaid zodat wij onze klanten een ECHTE WERELDWIJD DEKKENDE MIFI ROUTER kunnen aanbieden. Mocht je op zoek zijn naar een MiFi router die alle frequenties ondersteunt? Bekijk dan deze wereldwijde MiFi router:

Hieronder een overzicht van alle frequency bands (klik op land / gebied / werelddeel voor de juiste frequentiebanden):

LTE (4G): 800 MHz (Band 20), 900 MHz (Band 8), 1800 MHz (Band 3), 2100 MHz (Band 1), 2600 MHz (Band 7)

GSM: 900 MHz en 1800 MHz

LTE (4G): 700 MHz (Band 28), 800 MHz (Band 20), 900 MHz (Band 8), 1800 MHz (Band 3), 2100 MHz (Band 1), 2600 MHz (Band 7)

GSM: 900 MHz en 1800 MHz

LTE (4G): 700 MHz (Band 12/13/17), 1700/2100 MHz (Band 4), 1900 MHz (Band 2), 2500 MHz (Band 41)

GSM: 850 MHz en 1900 MHz

LTE (4G): 700 MHz (Band 12/13/17), 1700/2100 MHz (Band 4), 1900 MHz (Band 2), 2500 MHz (Band 41)

GSM: 850 MHz en 1900 MHz

Deze regio heeft een grote diversiteit aan landen met verschillende frequentiebanden voor mobiele telefonie. De meest voorkomende banden zijn onder andere 900 MHz, 1800 MHz, 2100 MHz en 2600 MHz. Specifieke banden kunnen variëren afhankelijk van het land en de mobiele operator.

Het is belangrijk op te weten dat de frequentiebanden kunnen verschillen tussen verschillende mobiele operators en in de loop van de tijd kunnen veranderen vanwege technologische vooruitgang en herverdeling van frequenties door de regelgevende instanties.

Tot slot, nog steeds hulp nodig?

Mocht je er alsnog niet uitkomen of ervaar je problemen op reis? Neem contact met ons op, bij voorkeur via de e-mail. Wij helpen je graag zo spoedig mogelijk. Voeg altijd direct de volgende gegevens toe:

  • Naam dat gekoppeld is aan je account (login.xipoconnect.nl account)
  • Simkaartnummer
  • Foto’s / Screenshots van je MiFi instellingen (vooral APN & dataroaming)

Met deze informatie kunnen wij op afstand met je meekijken en het probleem oplossen. Er is nog nooit iets geweest wat wij niet hebben kunnen oplossen dus het komt altijd wel weer goed!

Leave a Reply

Your email address will not be published.Required fields are marked *